Współczesne media intrygują, dziwią, oburzają. Często jednak powodem takiego stanu rzeczy jest brak rzetelnej wiedzy o ich funkcjonowaniu, historii i ewolucji, strukturze i mechanizmach działania. Uniwersytet Jana Kochanowskiego wraz innymi uniwersytetami pragnie wyjść naprzeciw temu zjawisku i zachęcić społeczeństwo, a zwłaszcza ludzi młodych, do zainteresowania się tym elementem otaczającej nas rzeczywistości. Efektem tego jest podjęta pięć lata temu inicjatywa polegająca na zorganizowaniu I edycji Konkursu Wiedzy o Mediach, a w kolejnych latach Olimpiady Wiedzy o Mediach. We wszystkich pięciu edycjach nasze przedsięwzięcie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony nauczycielii uczniów. Miło nam poinformować Państwa, że w tym roku szkolnym przystępujemy do organizacji VI edycji.
W Olimpiadzie tej, organizowanej przez Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz 15 innych uczelni z całego kraju, uczestnicy - uczniowie szkół ponadgimnazjalnych - walczyć będą o 48 indeksów na studia dziennikarskie w renomowanych wyższych uczelniach oraz o cenne nagrody rzeczowe (m.in. aparaty fotograficzne, słuchawki, programy antywirusowe, zestawy kosmetyków i książek) ufundowane przez sponsorów. Patronat nad Olimpiadą objęli Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Zwracamy się zatem z uprzejmą prośbą o przekazanie uczniom informacji dotyczących Olimpiady. W załączeniu przekazujemy plakat informacyjny oraz ulotki. Szczegóły znaleźć można na stronie http://owm.edu.pl.
Liczymy na to, że nasza inicjatywa, podobnie jak w latach ubiegłych, spotka się z życzliwym przyjęciem z Państwa strony i zaowocuje licznymi sukcesami Państwa uczniów.
Tematy na I etap Olimpiady
Obraz mojego pokolenia w mediach społecznościowych
Mała ojczyzna a dziennikarstwo – perspektywy rozwoju dziennikarstwa w regionie
Czy to nadal informacja? Miejsce mediów w kampanii wyborczej
Przez dziesięciolecia został wypracowany pewien porządek: radio ogłaszało pewną informację, telewizja ją pokazywała, a prasa wyjaśniła. Dziś informacje można znaleźć w Internecie w dowolnym czasie i jeszcze w większości za darmo. Mogłoby się wydawać, że w wyniku cyfryzacji mediów nastąpiło niezwykłe ułatwienie rozpowszechniania i odbioru informacji. Jednak tak się nie stało. Zmieniły się relacje pomiędzy odbiorcą a informacją. Jak się okazuje, dziś uczestnictwo w akcie komunikacyjnym jest ważniejsze niż sam przekaz. W związku z tym znakomita większość odbiorców mediów jest zdezorientowana i nie wykorzystuje ich potencjału. Po części wynika to z braku rzetelnej wiedzy o ich funkcjonowaniu, strukturze i mechanizmach działania.
Organizatorzy Konkursu Wiedzy o Mediach postanowili zmierzyć się z tym zjawiskiem i zainteresować przed wszystkim młodych ludzi problematyką świata mediów poprzez popularyzację wiedzy z zakresu nauki o mediach oraz promocja edukacji medialnej. Organizatorem Konkursu jest Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego wraz z Instytutem Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i 14 innymi uczelniami na terenie całego kraju. Nagrodami dla laureatów (uczniów klas maturalnych) są indeksy oraz staże i cenne nagrody rzeczowe ufundowane przez sponsora dla wszystkich laureatów Konkursu.
Nie zastanawiaj się! - napisz esej, stwórz film, fotoreportaż lub fotokast na jeden z podanych tematów, a następnie sprawdź swoją wiedzę i umiejętności podczas testu na etapie okręgowym, a potem centralnym.